Selasa, 9 Februari 2010

ASAS PENGAJIAN DAN PERSEPSI VISUAL


ASAS PENGAJIAN DAN PERSEPSI VISUAL

Pengertian PSV - Proses p’hasil’n karya seni dgn
•m’libat’n aspek pemahaman,p’hayat’n & kritikan mengenai perasaan estetik dan daya kreativiti melalui imaginasi dan konsepsi murid.
4 Bidang utama PSV SR
a) Menggambar
b) Membuat corak dan rekaan
c) Membentuk & membuat binaan
d) Mengenal kraf tradisional

Matlamat PSV & Objektif
•- membentuk keperibadian celik budaya
•- mempunyai nilai estetik yg tinggi ,kreatif,inovatif
•- rasa k’syukur’n terhadap tuhan
•- menghargai keindahan alam
•- menyumbang kearah pembangunan diri,keluarga
•- selaras dgn FPN
•- Menunjukkan p’harga’n terhadap tokoh seni visual
•- dijadikan sbg prospek kerjaya.

Konsep kendiri berdasarkan konsep SV barat
•- membantu dan membentuk daya kreativiti pelajar
•- untukmengekspresikan imaginasi dan luahan perasaan
•- menyedarkan pelajar terhadap warisan budaya
•- menghargai dan memulihara seni
•- Ada Kesedaran murid kreatif dan produktif
•- Membentuk sikap JERI

Strategi P&P PSV
a) Kontruktivisme – membina konsep berdasarkan pengetahuan sedia ada. Pelajar digalak mencari idea, buat kajian, yakin diri dan dpt berintraksi. Kerja yg dilakukan sendiri akan menguat minda manusia.

b) Teori kecerdasan pelbagai
– kebolehan meny. Masalah,
menjana masalah baru dan membuat sesuatu. ( meniru aksi, menggaya aksi , meniru bunyi, meniru muzik, menyebut ejaan , membanding panjang objek dgn jari , membilang )
-Naturalis, verbal-lingustik, logik-matematik, visual-ruang, intrapersonal, interpersonal, muzik , kinestetik.
c) ICT – satu alat tambahan/ sokongan kpd P&P yg
berkesan berpandukan ICT.

d) Pembelajaran akses kendiri – pelajar belajar sendiri dgn pengawasan dan bimbingan guru.
e) Pembelajaran Masteri – P&P berfokuskan kpd murid – xfaham ( pemulihan), faham ( pengayaan).
f) Kajian masa depan – pelajar diajar cara berfikir bagi meransang minda berdasarkan ramalan , imaginasi and kreativiti.

g) Pembelajaran secara kontekstual – keadah menggabung isi kandungan dgn pengalaman individu melalui aktiviti handon,mind-on.
h) Kemahiran berfikir – proses menggunakan minda untuk mencari makna dan meny. Masalah.
i. KB kreatif – kebolehan mencerna dan
m’hasilkan idea asli.
ii. KB kritis – kebolehan utk menilai
kemunasabahan idea

Tiada ulasan: