TEORI-TEORI SENI
Pengertian PSV - Proses p’hasil’n karya seni dgn
m’libat’n aspek pemahaman,p’hayat’n & kritikan mengenai
perasaan estetik dan daya kreativiti melalui imaginasi dan
konsepsi murid.
Pandangan Tokoh Barat
a) Plato (347 SM) – lukisan adalah 3 x terpisah drp
kebenaran .Seni dan pendidikan perlu dipandukan kpd
kebenaran,kebaikan,kesempurnaan, kesejahteraan dan
keindahan. Dikatkan dgn perlakuan,akhlak, nilai dan moral .
Mencipta sesuatu persekitaran yg berbudaya dan
meningkatkan perpaduan.
- Lukisan dibincang dgn konsep imitasi
- membandingkan lukisan dgn kebenaran
- Pelukis meniru objek yg dibuat oleh tukang pembuat.
b) Aristotle ( 384-322SM)
- pelukis x meniru tapi memberi struktur bentuk kpd benda
alam maka seni itu baik.
C) Pestalozzi (1746-1827)
- beri peluang kpd kanak-kanak belajar seni sama ada
berbakat atau tidak diberi penekanan kepada konsep
kepentingan aktiviti mata dan tangan.
- kerja tangan atau kraftangan diajar dgn konsep sepanjang
hayat aktiviti bercorak praktikal.
d) Herbert Read
- Seni adalah penghasilan rupa dan bentuk yg menimbulkan
keceriaan, keseronokan dan kedamaian estetik.
- Seni alat untuk mendidik sesrg
- seni boleh menyatukan semua Negara ( pendidikan dan
pembentukan diri )
e) Frank Cizek ( 1865-1946)
- Seni sebagaio satu peranan ekspresi bebas dlm
pendidikan .
- Kanak-kanak diberi ruang untuk melukis mengikut
pandangan mereka supaya x hilang kreativiti dan sifat
keperibadian diri- mewujudkan suasana gembira, suka riang,
minat untuk belajar dan memajukan diri.
f) John Dewey (1859 – 1952)
- Aktiviti seni meruapkan satu pengalaman kpd kanak-kanak.
- Memberi kebebasan kpd kanak-kanak menysun
pengalaman uintuk
g) Walter Gropius
- Seni visual memberi faedah kpd kehidupan seharian
seperti dfalam prinsip rekaan dan nilai estetik bagi
menghasilkan barangan harian eg. Kerusi,meja dsn.
- Ianya mengabungkan seni , pertukangan , sains dan
teknologi.
h) Efland dan Chapman
- Seni adlah untuk masyarakat
- Seni dan kreativiti menjadi satu unsur imaginasi.
i) Lansing
- seni dpt mengembangkan potensi pemikiran , sikap dan
psikomotor.
J) June McFee
- Menekan kpd kesenian dan individu serta seni dalam masyarakat
warisan budaya.
k) Feldman
- Seni dan kebudayaan tunjang pembangunan seni manusia.
Pandangan Tokoh timur dan islam
a) Muslim – dalam kitab Al-Iman – org yg mempunyai ilmu seni
bertemu dgn objek alam s/jadi dapat mencipta suatu karya dan
menghargai objek tersebut.
b) Pandangan Al-Ghazali
- Seni bersandarkan drp Allah kpd Allah.
- Seni menuju kpd Al-Falah ( keredhaan Allah)
- Pemangkin kpd ketaqwaan ( tawaduk & beriman)
c) Sidi Ghazalba
- Seni x melampui batas kesusilaan
- Seni bertunjang drp Allah kpd Allah
- Hasil seni itu bertunjang “mardatillah” ( diredhai Allah)
- seni membentuk peribadi muslim
Pengertian PSV - Proses p’hasil’n karya seni dgn
m’libat’n aspek pemahaman,p’hayat’n & kritikan mengenai
perasaan estetik dan daya kreativiti melalui imaginasi dan
konsepsi murid.
Pandangan Tokoh Barat
a) Plato (347 SM) – lukisan adalah 3 x terpisah drp
kebenaran .Seni dan pendidikan perlu dipandukan kpd
kebenaran,kebaikan,kesempurnaan, kesejahteraan dan
keindahan. Dikatkan dgn perlakuan,akhlak, nilai dan moral .
Mencipta sesuatu persekitaran yg berbudaya dan
meningkatkan perpaduan.
- Lukisan dibincang dgn konsep imitasi
- membandingkan lukisan dgn kebenaran
- Pelukis meniru objek yg dibuat oleh tukang pembuat.
b) Aristotle ( 384-322SM)
- pelukis x meniru tapi memberi struktur bentuk kpd benda
alam maka seni itu baik.
C) Pestalozzi (1746-1827)
- beri peluang kpd kanak-kanak belajar seni sama ada
berbakat atau tidak diberi penekanan kepada konsep
kepentingan aktiviti mata dan tangan.
- kerja tangan atau kraftangan diajar dgn konsep sepanjang
hayat aktiviti bercorak praktikal.
d) Herbert Read
- Seni adalah penghasilan rupa dan bentuk yg menimbulkan
keceriaan, keseronokan dan kedamaian estetik.
- Seni alat untuk mendidik sesrg
- seni boleh menyatukan semua Negara ( pendidikan dan
pembentukan diri )
e) Frank Cizek ( 1865-1946)
- Seni sebagaio satu peranan ekspresi bebas dlm
pendidikan .
- Kanak-kanak diberi ruang untuk melukis mengikut
pandangan mereka supaya x hilang kreativiti dan sifat
keperibadian diri- mewujudkan suasana gembira, suka riang,
minat untuk belajar dan memajukan diri.
f) John Dewey (1859 – 1952)
- Aktiviti seni meruapkan satu pengalaman kpd kanak-kanak.
- Memberi kebebasan kpd kanak-kanak menysun
pengalaman uintuk
g) Walter Gropius
- Seni visual memberi faedah kpd kehidupan seharian
seperti dfalam prinsip rekaan dan nilai estetik bagi
menghasilkan barangan harian eg. Kerusi,meja dsn.
- Ianya mengabungkan seni , pertukangan , sains dan
teknologi.
h) Efland dan Chapman
- Seni adlah untuk masyarakat
- Seni dan kreativiti menjadi satu unsur imaginasi.
i) Lansing
- seni dpt mengembangkan potensi pemikiran , sikap dan
psikomotor.
J) June McFee
- Menekan kpd kesenian dan individu serta seni dalam masyarakat
warisan budaya.
k) Feldman
- Seni dan kebudayaan tunjang pembangunan seni manusia.
Pandangan Tokoh timur dan islam
a) Muslim – dalam kitab Al-Iman – org yg mempunyai ilmu seni
bertemu dgn objek alam s/jadi dapat mencipta suatu karya dan
menghargai objek tersebut.
b) Pandangan Al-Ghazali
- Seni bersandarkan drp Allah kpd Allah.
- Seni menuju kpd Al-Falah ( keredhaan Allah)
- Pemangkin kpd ketaqwaan ( tawaduk & beriman)
c) Sidi Ghazalba
- Seni x melampui batas kesusilaan
- Seni bertunjang drp Allah kpd Allah
- Hasil seni itu bertunjang “mardatillah” ( diredhai Allah)
- seni membentuk peribadi muslim
Tiada ulasan:
Catat Ulasan