Isnin, 6 Oktober 2008

pengertian pendidikan seni visual

HBAE1103 PSV
1. Pengertian PSV - Proses p’hasil’n karya seni dgn
m’libat’n aspek pemahaman,p’hayat’n & kritikan mengenai
perasaan estetik dan daya kreativiti melalui imaginasi dan
konsepsi murid.
4 Bidang utama PSV SR
a) Menggambar
b) Membuat corak dan rekaan
c) Membentuk & membuat binaan
d) Mengenal kraf tradisional
2. Matlamat PSV & Objektif
- membentuk keperibadian celik budaya
- mempunyai nilai estetik yg tinggi ,kreatif,inovatif
- rasa k’syukur’n terhadap tuhan
- menghargai keindahan alam
- menyumbang kearah pembangunan diri,keluarga
- selaras dgn FPN
- Menunjukkan p’harga’n terhadap tokoh seni visual
- dijadikan sbg prospek kerjaya.
3. Pandangan Tokoh Barat
a) Plato (347 SM) – lukisan adalah 3 x terpisah drp
kebenaran .Seni dan pendidikan perlu dipandukan kpd
kebenaran,kebaikan,kesempurnaan, kesejahteraan dan
keindahan. Dikatkan dgn perlakuan,akhlak, nilai dan moral .
Mencipta sesuatu persekitaran yg berbudaya dan
meningkatkan perpaduan.
- Lukisan dibincang dgn konsep imitasi
- membandingkan lukisan dgn kebenaran
- Pelukis meniru objek yg dibuat oleh tukang pembuat.
b) Aristotle ( 384-322SM)
- pelukis x meniru tapi memberi struktur bentuk kpd benda
alam maka seni itu baik.
C) Pestalozzi (1746-1827)
- beri peluang kpd kanak-kanak belajar seni sama ada
berbakat atau tidak diberi penekanan kepada konsep
kepentingan aktiviti mata dan tangan.
- kerja tangan atau kraftangan diajar dgn konsep sepanjang
hayat aktiviti bercorak praktikal.
d) Herbert Read
- Seni adalah penghasilan rupa dan bentuk yg menimbulkan
keceriaan, keseronokan dan kedamaian estetik.
- Seni alat untuk mendidik sesrg
- seni boleh menyatukan semua Negara ( pendidikan dan
pembentukan diri )
e) Frank Cizek ( 1865-1946)
- Seni sebagaio satu peranan ekspresi bebas dlm
pendidikan .
- Kanak-kanak diberi ruang untuk melukis mengikut
pandangan mereka supaya x hilang kreativiti dan sifat
keperibadian diri- mewujudkan suasana gembira, suka riang,
minat untuk belajar dan memajukan diri.
f) John Dewey (1859 – 1952)
- Aktiviti seni meruapkan satu pengalaman kpd kanak-kanak.
- Memberi kebebasan kpd kanak-kanak menysun
pengalaman uintuk mencerdaskannya
g) Walter Gropius
- Seni visual memberi faedah kpd kehidupan seharian
seperti dfalam prinsip rekaan dan nilai estetik bagi
menghasilkan barangan harian eg. Kerusi,meja dsn.
- Ianya mengabungkan seni , pertukangan , sains dan
teknologi.
h) Efland dan Chapman
- Seni adlah untuk masyarakat
- Seni dan kreativiti menjadi satu unsur imaginasi.
i) Lansing
- seni dpt mengembangkan potensi pemikiran , sikap dan
psikomotor.
J) June McFee
- Menekan kpd kesenian dan individu serta seni dalam masyarakat
warisan budaya.
k) Feldman
- Seni dan kebudayaan tunjang pembangunan seni manusia.
4. Konsep kendiri berdasarkan konsep SV barat
- membantu dan membentuk daya kreativiti pelajar
- untukmengekspresikan imaginasi dan luahan perasaan
- menyedarkan pelajar terhadap warisan budaya
- menghargai dan memulihara seni
- Ada Kesedaran murid kreatif dan produktif
- Membentuk sikap JERI
5. Pandangan Tokoh timur dan islam
a) Muslim – dalam kitab Al-Iman – org yg mempunyai ilmu seni
bertemu dgn objek alam s/jadi dapat mencipta suatu karya dan
menghargai objek tersebut.
b) Pandangan Al-Ghazali
- Seni bersandarkan drp Allah kpd Allah.
- Seni menuju kpd Al-Falah ( keredhaan Allah)
- Pemangkin kpd ketaqwaan ( tawaduk & beriman)
c) Sidi Ghazalba
- Seni x melampui batas kesusilaan
- Seni bertunjang drp Allah kpd Allah
- Hasil seni itu bertunjang “mardatillah” ( diredhai Allah)
- seni membentuk peribadi muslim
d) Perkembangan SV barat
PERANAN PENDIDIKAN SENI VISUAL DALAM
PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
- mengembangkan naluri ingin tahu secara eksplorasi menerusi
deria.
-Pemikiran kreatif dan kritis akan terus dijana
-Menurut Bersoon (1982), galakan yang diberi kepada kanak-kanak
menggunakan deria dan respon emosinya dalam memperolehi
pengalaman akan meningkatkan keupayaan kanak-kanak dalam
membuat pengamatan dan penaksiran.
-Eisner (1980) kanak-kanak membuat pengamatan, membuat
tafsiran dan tanggapan seterusnya melahirkan konsep.
- Feldman (1976 kanak-kanak dapat meningkatkan kesedaran
tentang berlakunya perubahan-perubahan nilai manusia dari masa
ke semasa.
- Brown (1980) mendapati bahawa pengalaman kanak-kanak dalam
memerhati ketika melukis atau membuat lakaran mengembangkan
pemikiran yang kritis.
Perkembangan Seni Visual Malaysia
• Perkembangan seni visual bermula.
• Pendekatan kaedah seni catan easel.
1930-an -
1940-an
• Tema keindahan alam tempatan dan aktiviti masyarakat.
1950-an • Berlaku pertembungan stail Timur dan Barat.
• Hal benda seni potret yang realistik, unsu~unsur budaya,
kesenian tradisi, seni abstrak dan semi abstrak.
1960-an •
Pertembungan stail Timur dan Barat lebih berkembang
dan berdaya saing lagi.
1970-an •
Menampilkan banyak lagi sumbangan kerana munculnya
pelukispelukis
berpendidikan Barat yang mendokong isme-isme
barat.
1980-an -
1990-an
• Perkembangan seni memuncak dan lebih meluas.

Kebangkitan seni Islam mempengaruhi peluasan seni
visual.
hbae1103
Zulmz65@yahoo.com
- Fuller & Pribble dan Ross – kanak-kanak boleh
menghasilkan lukisan karikatur politik dgn baik secra tampak
dan lakaran sifat fizikal.
Topik 2 Strategi P&P PSV
1. Sukatan Pelajaran PSV
a) Pengenalan – bidang ilmu pengetahuan , kemahiran dan
aktiviti .
b) Hasil Pembelajaran
c) Kandungan – matlamat, objektif, organisasi kurikulum dan
kandungan.
d) Matlamat
– melahirkan insan yg harmonis, kritis, kreatif dan proaktif
- kesyukuran kpd Tuhan
- Menghargai keindahan alam , seni dan warisan budaya
- meningkatkan pembangunan diri,keluarga, masy dan
Negara
e) Objektif - berdasar FPK – menyeluruh, seimbang,
bersepadu, harmonis.
f) organisasi –
i- pemerhatian secara aktif – sensitivity deria termasuk
PSA,benda yg konkrit,minat, bahan dan mencetus idea
ii- interatif yg kritis & kreatif dgn alat dan bahan- melibatkan
aktiviti penerokaan dan penghasilan
iii-Apresiasi ( penghargaan ) SV secara mudah- pernyataan
dgn aktiviti diakhir pelajaran.
iv- menghargai nilai baik- idea dikaitkan dgn kehidupan
Pendapat Chapman 1986- 4 aspek utama
i. pemerhatian
ii. penerokaan
iii. penghasilan
iv. apresiasi dan perlanjutan.
2. Strategi P&P PSV
a) Kontruktivisme – membina konsep berdasarkan
pengetahuan sedia ada. Pelajar digalak mencari idea,buat
kajian, yakin diri dan dpt berintraksi. Kerja yg dilaku sendiri
akan menguat minda manusia.
b) Teori kecerdasan pelbagai – kebolehan meny. Masalah,
menjana masalah baru dan membuat sesuatu. ( meniru aksi
, menggaya aksi , meniru bunyi, meniru muzik, menyebut
ejaan , membanding panjang objek dgn jari , membilang )
Naturalis, verbal-lingustik, logik-matematik, visual-ruang ,
intrapersonal, interpersonal, muzik , kinestetik.
c) ICT – satu alat tambahan/ sokongan kpd P&P yg
berkesan berpandukan ICT.
d) Pembelajaran akses kendiri – pelajar belajar sendiri dgn
pengawasan dan bimbingan guru.
e) Pembelajaran Masteri – P&P berfokuskan kpd murid – x
faham ( pemulihan), faham ( pengayaan).
f) Kajian masa depan – pelajar diajar cara berfikir bagi
meransang minda berdasarkan ramalan , imaginasi and
kreativiti.
g) Pembelajaran secara kontekstual – keadah menggabung
isi kandungan dgn pengalaman individu melalui aktiviti handon,
mind-on.
h) Kemahiran berfikir – proses menggunakan minda untuk
mencari makna dan meny. Masalah.
i. KB kreatif – kebolehan mencerna dan
m’hasilkan idea asli.
ii. KB kritis – kebolehan utk menilai
kemunasabahan idea
3. P’uji’n & p’nilai’n PSV
a) Konsep Pengujian – memperolehi maklumat secara
objektif dan bersistem . Tujuannya :
- memperolehi m/balas P&P
- memasukkan murid dlm kump. Tertentu mengikut criteria
- memilih murid utk sesuatu tugas
- mengkategori murid
- memotivasi murid
- menyelidik P&P murid.
b) Konsep Penilaian
i) Pn Formatif – mengukur kemajuan murid diakhir
sesuatu unit pembelajaran.
ii) Pn Sumatif – dijalankan pada akhir tahun bagi tujuan
memberi gred.
c) Penilaian berasaskan sekolah – diselaraskan secara berpusat
melalui 3 cara – pemerhatian , lisan , bertulis dan amali.
d) Penilaian Portfolio –
Portfolio PSV merupakan satu fail kerja yang berterusan mengikut
keperluan semasa proses P&P. Guru menilai hasil usaha murid
secara spesifik dan menyeluruh.
Topik 3 Bidang Kegiatan Menggambar
1. Asas-asas menggambar – menggunakan pelbagai alat dan bahan
untuk menghasilkan gambar mengikut ekspresi tersendiri (
pengalaman langsung) hingga dapat idea baru dari benda konkrit.
2. Alat dan Bahan – pensel, cat minyak, krayon, cat air, pen dll
3. Teknik menggambar – lukisan , catan ( mengecat) , kolaj
(tampalan-bebas dan bertindih) , montaj, cetakan, resis (gunakan
bahan yg x bercampur spt warna aii dan warna lilin ), gosokan,
stensilan, percikan, gurisan (guna krayon pd permukaan dan guris
dgn benda tajam) , capan (guna bahan yg disapu dgn warna cth
kulit siput , dll), mozek (tampalan 4 segi kertas warna keatas kertas.)
4. Persembahan hasil karya
a) Ekspresi diri .
b) Kem. Mengaplikasikan alat,bahan dan teknik.
c) Apresiasi dalam bidang menggambar
Topik 4 Bidang Rekaan dan Corak
1. Apa itu corak – struktur susunan ulangan berdasarkan motif.
Seperti alam s/jadi, bahan buatan mns , geometri, abjad, brg kraf
2. Susunan corak – Penuh, turun separa, berulang, orgee, batu
bata, berpusat , sendeng, berombak, bertindih, jidar, bertimbul,
berjalur, cerminan
3. Teknik,alat dan bahan, proses dan hasil
a) Corak tak terancang – pualaman (cat kilat dalam air), tiupan,
titisan , ikatan & celupan, renjisan & percikan.
b) Corak terancang – lukisan , catan, cetakan, capan, lipatan&
guntingan, resis, kolaj, kaligrafi.
Topik 5 Kegiatan membentuk dan m,embuat binaan
1. Aktiviti dan bahan
Aktiviti bahan teknik
arca timbul Kepingan kayu ,
batu, kertas
lumat, tanah liat
Acuan, tampalan,
asemblaj, binaan
Asemblaj- bhg yg
dicantum menjadi
kesatuan objek
Kayu, logam,
simen , besi
Kimpalan, binaan,
cantuman skru ,
gam
Mobail- cantuman
kertas , tali, dawai
Besi, dawai,
kertas, tali,
logam, kadbod
Kimpalam, gam,
skru, ikatan
Stabail –
cantuman bahan
3D
Simen, logam,
plastik, spare
parts kendaraan
Kimpalan, skru,
ikatan, acuan,
binaan
model Kertas tebal,
loyang, gangsa,
zink, akar kayu
Gam, kimpalan,
skru, acuan
Diorama – model
dgn sesuatu tema
Plywood, papan,
zink, patung,
karangan laut
Cantuman, gam,
kimpalan
boneka Tekstil, span, tali,
cat spray, warna
Jahitan, gam,
kimpalan, skru
topeng Papier mache,
plastic, s/khabar,
Gam, cantuman,
kimpalan
hbae1103
Zulmz65@yahoo.com
habuk papan
Origami ( seni
lipatan kertas )
Kertas, tekstil,
gunting, pisau nt,
gam dan tali
Lipatan,
golongan.
2. Tema atau subjek
a) alam s/jadi dan objek persekitaran- flora fauna
b) Perasaan dalaman, khayalan dan imaginasi –cipta
sesuatu melangkaui batas fizikal.
c) aliran dan tema sejagat – berkonsepkan kehidupan
manusia cth wau – wau bulan.
d) keperluan dan pengalaman hidup harian- meletakkan
keperluan asas masyarakat dan Negara cth. Menara KL
3. Perkembangan dan penghalusan idea
a) melalui pemerhatian dan kajian visual mengenai alam dan
fenomenanya
b) Perubahan cara bekerja – ada perubahan dan kelainan
dalam penghasilan idea.
c) Penerokaan symbol dan makna – terus mencuba dan
menemukan dapatan baru.
4. Penentuan alat dan bahan – bahan terbuang, benda drp
alam sekitar, benda buatan manusia, bahan terbuang
buatan manusia cth kerusi patah dsn.
5. Cara membentuk dan membuat binaan
- kenalpasti bahagian binaan
- mencantum bentuk
- imbangan kestabilan dan kedudukan
- guna alat dan bahan pengolahan
- m’hasil’n jenis bentuk bergerak
- melengkapkan bentuk mengikut perancangan
- membanding hasil rekabentuk dgn objek sebenar
- memahami proses
- menilai hasil bentuk rekaan
- memperagakan bentuk rekaan
- menceritakan pengalaman baru
- mempamer dan mempersembahkan
6. Persembahan hasil kerja
a) Ekspresi diri
- menetapi tema dan tajuk
- sesuai dgn tujuan hasilan
- kuat, kukh, selamat
- kosep kepelbagaian bahan
- imbangan yg menarik
- menguasai prinsip rekaan – rentak, pergerakan, kontra,
warna, imbangan, kesatuan.
- asli, unik dan berketerampilan.
b) Kem. Mengaplikasi alat, bahan dan teknik
- kesuaian tajuk
- membuat lakaran kecil sesuai dgn objek
- dikawalselia progress kerja
- pilih teknik membuat
- Alat diguna dgn betul dan tertib
- tekstur yg licin dan menarik
- kemasan akhir projek
- Tapak yg kukuh dan selamat.
TOPIK 6 – Mengenal kraf tradisional
1. Kraf Tradisional – kerja-kerja berunsurkan seni yg
melibatkan kemahiran kerja tangan serta memerlukan daya
cipta dan kreatif masy. Yg diwarisi turun temurun.
2. Jenis kraf tradisional
a) alat domestik perlatan harian masyarakat tradisional – spt
senduk (tempurung), kukur kelapa (besi, kayu), tenggala
(kayu) Teknik – luakan, asemble,ukir.
b) alat permainan – alat permainan yg dimainkan utk
mengisi masa lapang selepas kerja menuai . Spt wau (
proses-memilih buluh, meraut, membentuk rangka,
menampal kertas dan corak )
Gasing-Jenis ( lang laut, leper, uri, piring) , Bahagian (paksi, temin,
turaplabu,bahu, leher, kepala dan patak) Proses ( memilih kayu,
membakal-kerat dan potong berbentuk kun, melarik, simpailingkaran
logam pada bahu,labu dan patak)
c) Alat pertahanan diri –senjata- digunakan untuk memburu dan
mempertahankan diri. Spt keris, tombak, tumbuk lada, lawi ayam,
lembing, sumpit dll.
d) Batik – sejenis kraf yg dihasilkan melalui proses menerap lilin dan
mewarnakan kain. Kaedah ( batik tulis, lukis, canting ). Proses ( kain
dibasuh utk membuang kanji, dikeringkan dan diregangkan , motif
dan corak dilakarkan dgn pensil, bahan campuran lilin dipanaskan,
melakar diatas fabrik dgn canting , bahan warna disapu pad motif)
e) Seni tekat – tekstil yg dihasilkan dgn cara menyulam benang ke
tasa kain dasar jenis baldu. Proses ( Penciptaan, persiapan
pemidang, membentuk mempulur, menyulam)
f) Tembikar – barang kraf yg dihasilkan drp tanah liat, dibentuk dan
dibakar. Alat yg digunakan (pisau, pengayak, pinggan, penggelek,
dawai pemotong, kayu pembentuk, papan gelek dll )
g) Seni anyaman – satu proses menyalin helaian daun
pandan,mengkuang. Bilah buluh, rotan, lidi, bertam , paku-pakis ribu
ribu melalui teknik selang-seli. Proses daun ( melayur , menjangka
daun- sisir/belah, melurut, merendam, pewarnaan- kuning (kunyit)
jingg/ merah (buah kesumber india) biru tua (daun mengkudu) ,
hitam (buah pokok arang), hijau (daun bemban), mencelup warna.
Proses anyaman ( lagang-bilah daun dibentuk V, mengayam,
pepeh- anyaman mati tepi tikar, sisip- guna buluh elak terburai,
kerat lebihan bilah anyaman)
Kelarai – corak atau motif berbentuk dam. Yg tidak bercorak kelerai
dipanggil ghadas.
h) Senu ukiran kayu – kraf tangan utk menghiasi rumah, Fungsi (
hiasan pada bahagian pintu, siling, dinding, tebar layar dll ) Teknik
mengukir ( bunga timbul , papan tebuk )
Topik 7 – Perancangan dan persedian mengajar
1. Format RP Tahunan – kegiatan/bidang, jenis aktiviti, isi
kandungan, kemahiran, bahan/alat, catatan.
2. Format RP Mingguan – mata pelajaran, tahun, kemahiran, isi
kandungan, aktiviti, alatan.
3. RPHarian – Bidang , tajuk, obj, kemahiran, aktiviti,alatan/bahan,
nilai murni.
4. Tiga faktor hasil pembelajaran yg harus digabungkan
a) unsur-unsur seni ( garisan, bentuk , warna, jalinan,
ruang)
b) kegiatan yg dicadangkan ( 4 bidang PSV)
c) Kemahiran perlakuan, pengetahuan budaya
dan persepsi
5. Faktor penting merancang program pendekatan berkumpulan
- obj pelajaran tepat,jelas, dan dapat diukur
- tidak terlalu banyak kemahiran di dalamsesuatu aktiviti
- tentukan masa mencukupi
- alat dan bahan mesti cukup atau guna bahan kutipan/gantian.
- rancang aktiviti mudah tetapi menarik dan berkesan.
Contoh : melukis dan membuat gambar – Tajuk Hari kebangsaan ,
aktiviti pelbagai seperti lukisan, catan, kolaj, resis.
6. Kaedah pengajaran
a) Kaedah inkuiri penemuan- pelajar mengingat kembali, memerhati,
mendengar, menyaol, menyiasat, mengkaji dll
b) Penernagan/ demonstrasi – tunjuk carautk menghasilkan objek
2D/3D
c) Projek individu/kumpulan – aktiviti yg mengambil masa lama
d) Lawatan – kajian penerokaan
e) Tayangan bahan visual- beri motivasi serta menimbulkan
perasaan ingin tahu.
hbae1103
Zulmz65@yahoo.com
Topik 8 Pengajaran Mikro dan Makro
1. Set induksi – proses terawal pengajaran utk menarik
perhatian pelajar. Tujuan ( membina aliran fikiran,
mendapatkan perhatian, menimbulkan perasaan ingin tahu,
mengaitkan pelajaran baru dgn yg lalu, menggalakkan
penglibatan murid, menyediakan struktur.
2. Penyampaian berkembang berasaskan senang kpd
susah, dekat kpd yg jauh, konkrit kpd abstrak, sudah
diketahui kpd yg belum diketahui.
3. Kemuncak – Proses menilai pelajar – Perlunya kerana :
a) mengukur pencapaian pelajar
b) mengukur kecekapan guru
c) mengukur pencapaian obj
d) tindakan susulan sebelum ditamatkan
e) refleksi guru terhadap penguasaan ilmu.
4) Penutup – kesimpulan, penilaian, tugasan susulan, dan
ulasan kendiri.
a) kesimpulan kognmitif – beritahu apa yg diajar,
menyampaikan ilmu, merumus dapatan pengajaran.
b) kesimpulan sosial – sikap pelajar, psikologi, komitmen,
perasaan pelajar, kesan P&P.
5) Koleksi ABM PSV
a) Hasil kerja pelajar yg baik
b) Hasil kutipan benda maujud
c) keratan akhbar
d) koleksi gambar
e) koleksi transparensi
f) filem bergerak g) muzik h) risalah i) perisian berbantu
komputer.
6) Penilaian kendiri – Satu proses bersistem bagi menetukan
obj pengajaran telah dicapai. Menurut Rowntree – satu
proses mendapat dan mentaksir maklumat ttg pengetahuan,
kemahiran, sikap seseorg.
7) Refleksi – Micheal J. Wallace – proses merenung kembali
pengetahuan dan pengalaman yg relevan utk membantu kita
menilai sesuatu masalah profesional supaya dapat
diselesaikan.
Topik 9 – Apresiasi dan kritikan Seni
1. Definisi – kajian mengenai pelukis mengenai hasil seni
mereka berkait dgn aspek pemahaman dan kognitif.
Smith – pendidikan seni harus dilihat dlm skop yg lebih luas.
Chapman – pelajar dpt memahami adat,tradisi dan nilai
sesuatu masyarakat.
Macfee – Apreasiasi seni melibatkan sepenuhnya deria
rasa/sentuh dan deria pandang.
2. Tujuan apresiasi seni
a) memahami dan betindak terhadap aspek seni
b) mtahui pentingnya nilai seni dlm kehidupan
c) mhasilkan karya
d) memahami seni dan hubungannya
e) membuat dan menggunakan pertimbangan estetik dan
kualiti seni.
3. Pendekatan Apresiasi seni
a) Pendekatan secara logik – tradisional – penerangan
(membaca,mengkaji dll), pemerhatian (pameran,filem,
gambar), perbandingan (analisa, perbandingan) ,
penghasilan ( membuat mengikut saya artis)
b) Pendekatan secara psikologi – menjurus kpd perasaan
peribadi, bersifat emosi, kepada sesuatu karya seni. Aktiviti
spt perbincangan, proses inkuiri, kritikan, mengolah bahan
dll
4) Kaedah melihat seni ( Kritik )
a) Hedonistik – luahan spontan s/ada suka @ tidak, tertarik,
pernyataan spontan.
b) Kontekstualistik – pemerhatian dibuat secara ilmiah, sistematik
serta kejelasan.
c) Organistik – melihat sesuatu karya dari segi warna, jalinan, unsurunsur
seni, imbangan, perulangan,kesinambungan.
d) Normistik - kriteria sesuatu karya dr aspek nilai masyarakat,
agama dan budaya.
e) Elektik – gabungan persepsi penilai seni ttg tangganpan positif
dan negatif. Wajaran secara baik, sederhana dan kurang baik.
5) Proses Apresiasi
a) menggambarkan sifat tampak b) menganalisa hubungan unsur
seni, prinsip dan struktur c) tafsiran yg terdapat pada sifat-sifat
tampak d)penilaian terhadap keaslian, gubahan, teknik dan fungsi
6) Aspek nilai melalui aspresiasi seni
- Seni dlm kehidupan
- seni dlm komunikasi ( seni halus )
- R/bentuk rumah tradisional
- Perkembangan seni dlm budaya kebangsaan
- Hasil seni rakyat – perlatan,tekat,tenunan,bangunan
- Perkembangan seni lukis moden Malaysia.
- Seni dlm budaya lain : kraf dan seni halus.
Sekian… topik 10 baca le sendiri …senang je
Selamat periksa le….cgzul.

Tiada ulasan: